The National Forum   Donate   Your Account   On Line Opinion   Forum   Blogs   Polling   About   
The Forum - On Line Opinion's article discussion area

Syndicate
RSS/XML

RSS 2.0

Main Articles General

Sign In      Register

The Forum > Article Comments > Defending Voltaire to death > Comments

Defending Voltaire to death : Comments

By Helen Pringle, published 6/9/2005

Helen Pringle argues all those who quote Voltaire's defence of free speech have got it wrong.

1. Pages:
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. Page 4
  6. All
A belated post from the author! Thank you for your comments, and thank you Pericles for emphasising once again that Voltaire has been misquoted. I was told by a kind reader that Voltaire had actually said SOMETHING like this in a letter to Monsieur le Riche in 1770, namely, "Monsieur l'Abbé I detest what you write, but I would give my life to make it possible for you to continue to write". Unfortunately, this too appears not to be authentic. I will double-check, but apparently the letter in which this sentence allegedly appears, is in full below. While the letter doesn't contain the sentence above, it does mention that G-d is always on the side of the big batallions...
A M. LE RICHE,
A AMIENS.
6 février [1770]
Vous avez quitté, monsieur, des Welches pour des Welches. Vous trouverez partout des barbares têtus. Le nombre des sages sera toujours petit. Il est vrai qu’il est augmenté ; mais ce n’est rien en comparaison des sots ; et, par malheur, on dit que Dieu est toujours pour les gros bataillons. Il faut que les honnêtes gens se tiennent serrés et couverts. Il n’y a pas moyen que leur petite troupe attaque le parti des fanatiques en rase campagne. J’ai été très malade, je suis à la mort tous les hivers ; c’est ce qui fait, monsieur, que je vous ai répondu si tard. Je n’en suis pas moins touché de votre souvenir. Continuez-moi votre amitié ; elle me console de mes maux et des sottises du genre humain. Recevez les assurances, etc.
Posted by isabelberners, Friday, 21 October 2005 2:57:13 PM
Find out more about this user Recommend this comment for deletion Return to top of page Return to Forum Main Page Copy comment URL to clipboard
  1. Pages:
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. Page 4
  6. All

About Us :: Search :: Discuss :: Feedback :: Legals :: Privacy